سروش و سروینسروش و سروین، تا این لحظه: 15 سال و 10 ماه و 20 روز سن داره

سروش و سروین دوقلوهای نازنینم

مشهد بهمن 91

1391/11/27 23:01
نویسنده : مامان
1,505 بازدید
اشتراک گذاری

سلام کوچولوهای نازم.

ما در سفر به مشهد بین راه در شاهرود،هتل بسطام،شب رو گذروندیم و فردا صبح به دیدن بنای تاریخی ایی که مقبره ی بایزیدبسطامی در آن قرار دارد رفتیم.

اینجا هم محوطه ی مقبره ی بایزید بسطامی است.

(ابويزيد طيفور پسر عيسي پسر سروشان بسطامي ملقب به سلطان العارفين در نيمه اول قرن دوم هجري يعني در سال آخر دوره حکومت امويان در شهر بسطام از ايالت کومش (قومس) در محله موبدان (زرتشتيان) در خانداني زاهد و متقي و مسلمان چشم به جهان گشود. تولد او به سال 131 هجري ثبت شده و جد او سروشان والي ولايت قومش بوده است.

بايزيد در اوايل عمر خود به اقصي نقاط ايران، عراق، عربستان و شام سفر کرد و در هر جايي با ديده تيزبين خود چيزي آموخت. برخي نوشته اند که وي شاگرد امام جعفر صادق بوده است. به روايتی دو سال براي امام سقائي کرد تا آنکه امام جعفر صادق وي را رخصت داد که به خانه خويش باز گردد و خلق را به خداي دعوت کند. اين روايت را غالب مآخذ صوفيه ذکر کرده اند. از جمله اينکه وي مدت هفت سال از محضر امام جعفر صادق کسب دانش نموده است. گويند بعد از هفت سال روزي حضرت به بايزيد فرمودند کتابي را از طاقچه اطاق بياور. بايزيد گفت طاقچه کجاست؟ حضرت فرمود در اين مدت شما در اين خانه طاقچه اي نديده اي؟ جواب داد من براي ديدن خانه و طاقچه نيامده ام بلکه جهت ديدن طاق ابروي آن قبله اولياء آمده ام. حضرت فرمود: بايزيد کار تحصيل تو تمام است بايد به ولايت خود رفته و خلق را راهنمايي نموده و آنان را براه حق دعوت نمايي. )

سروش و سروین

و بعد برای بازدید از مقبره ی خرقانی رفتیم.شیخ ابوالحسن خرقانی ، عارف قرن 4 و 5 هجری ، عارف ایرانی ، و استاد خواجه عبدا... انصاری بوده.

مزار خرقانی

سروش و سروین

سروش و سروین

سروش با تندیس شیخ ابوالحسن خرقانی

سروش

سروین

و بعد از خرفان به بسطام برگشتیم و در پارکی که در محوطه ی هتل بود بازی کردیم.

سروش و سروین

سروش

سروین

بعد از بازی نهار رو در رستوران هتل خوردیم. و بعد به سمت نیشابور به راه افتادیم. نزدیکای نیشابور بودیم که سروش به دستشویی نیاز پیدا کرد . از اونجا که هوا سرد بود و ما هم وسط جاده بودیم امکان توقف وجود نداشت. ما هم از فرصت استفاده کردیم و برای تغییر فضای حاکم شروع کردیم به خوندن و رقصیدن تا به نیشابور رسیدیم....... . البته سروشی، بهونه ی خوبی دستمون دادی ، شاد بودیم و خوش گذشت.لبخندچشمک

 اینجا هم مقبره ی کمال الملک در نیشابور

(من پشت عکس کمال الملک قایم شدم تا شما عکس بندازین)

("محمد غفاری " ملقب به كمال الملك درسال1226در كاشان متولد شد و پس از پایان دوره ابتدایی برای ادامه تحصیل به تهران آمد و درمدرسه دارالفنون ثبت نام كرد .

ناصرالدین شاه پس ازآنکه وی را به دربارخود آورد به سبب مهارت اودرامرنقاشی لقب " كمال الملك " را بهوی اعطا نمود و اواولین بار تابلوی " تالار آینه" را كه هفت سال وقت خود راصرف کشیدن آن کرده بود با همین نام امضاکرد. پدر و عموی او نیز از نقاشان صاحب نام دوره قاجاریه بودند .

زمانی پایش را به اروپا گذاشت كه اوج رونق مكتب مدرن در نقاشی بودو اگر اراده می كرد میتوانست چرخی در پاریس بزند و با سزان ، ون گوك ، گوگن و .... دیدار كند . اما به جای این كار ، شب و روزش را در موزه ها گذراند و بیش از دوازده تابلو از آثار نقاشان كلاسیك مثل رامبراند را بازسازی كرد .

بعد از سفر اروپا و در مراجعت به ایران دیگر دربار ، برای کمال الملک آن دربارسابق نبود پس به قصد فرار ،  به زیارت عتبات رفت " زرگر بغدادی  و شاگردش " و " میدان كربلای معلا" و چند تابلوی دیگر حاصل همین سفراست.

کمال الملک پس از بازگشت از سفر كربلا ، مدرسه " صنایع مستظرفه" را تاسیس كرد .

بی كار آمدن رضا خان دوران كمال الملك به سر آمد چراکه ویخواهش رضا شاه را برای كشیدن تصویر ولیعهد نپذیرفت .

کمال الملک در اواخر عمر خودبه نیشابور رفت و بر اثر حادثه ایزمین خورد، عینكش شكسته در چشمش فرو رفت وپساز آن دیگر نتوانست به هنرنقاشی بپردازد ، درپی این محرومیت ، سرانجام در 27 مرداد ماه 1319 دیده از جهان فروبست وهمگان را درحیرت هنر کم نظیر خود باقی گذاشت.)

 

سروش و سروین

مقبره ی عطار

(فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری (۵۴۰ - ۶۱۸ قمری)

یکی از عارفان و شاعران ایرانی بلندنام ادبیات فارسی در پایان سده ششم و آغاز سده هفتم است. او در سال ۵۴۰ هجری برابر با ۱۱۴۶ میلادی در نیشابور زاده شد. وی یکی از پرکارترین شاعران ایرانی به شمار می‌رود و بنا به نظر عارفان در زمینه عرفانی از مرتبه‌ای بالا برخوردار بوده‌است.

  منطق الطیر   الهی نامه   بلبل نامه   خسرونامه   سی فصل   بیان الارشاد   بی سرنامه   مظهر   فتوت نامه)

 

سروش و سروین

بعد از زیارت عطار ، به خاطر سرد بودن هوا و خستگی زیاد ، از بازدید اماکن دیگه صرف نظر کردیم و به سمت مشهد به راه افتادیم.

شب رسیدیم مشهد و به هتل توریست توس مشهد رفتیم. همونجا شام خوردیم و فردا صبح زود به زیارت امام رضا(ع) رفتیم.

سروش با بابا سعید به قسمت مردانه رفت و من و سروین هم با هم رفتیم. حرم خلوت بود آنقدر که سروین نزدیک ضریح شد و زیارت کردیم.

توس-مقبره ی فردوسی

سروش وسروین

سروش و سروین

سروین

سروش

 اخوان ثالث

(مهدی اخوان ثالث در سال ۱۳۰۷ در توسمشهد چشم به جهان گشود.

  • در مشهد تا دوره متوسطه ادامه تحصیل داد.
  • از نوجوانی به شاعری روی آورد و در آغاز قالب شعر کهن را برگزید.
  • در سال ۱۳۲۶ دوره هنرستان مشهد رشته آهنگری را به پایان برد و همان جا در همین رشته آغاز به کار کرد. در آغاز دههٔ بیست زندگیش به تهران آمد و پیشهٔ آموزگاری را برگزید.
  • اخوان چند بار به زندان افتاد و یک بار نیز به حومه کاشان تبعید شد.
  • در سال ۱۳۲۹ بادختر عمویش ایران (خدیجه) اخوان ثالث ازدواج کرد.
  • در سال ۱۳۳۳ برای دومین بار به اتهام سیاسی زندانی شد.
  • در سال ۱۳۶۹ به دعوت خانه فرهنگ آلمان برای برگزاری شب شعری از تاریخ ۴ تا ۷ آوریل برای نخستین بار به خارج رفت و سرانجام چند ماهی پس از بازگشت از سفر در چهارم شهریور ماه همان سال از دنیا رفت طبق وصیت وی در توس در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد.)

 

سروش و سروین

هارونیه

سروش و سروین

امام محمدغزالی

(بوحامد محمد معروف به امام محمد غزالی در نیمه دوم قرن پنجم هجری (سال 450 هجری) در عصر شدت منازعات سیاسی و فکری در طوس متولد شد، ایرانی نژاد بود. پدرش مردی از صلحا بود که در دکانی در بازار پشم فروشان کسب روزی می‌کرد. ابوحامد دو برادر بودند که در دوران خردسالی پدرشان فوت کرد، اما وی قبل از فوتش، پسران خود را به یکی از دوستان صوفی خود سپرد تا آنها را آموزش دهد.)

 

سروش

سروین

سروش و سروین در محوطه ی هتل

عینک نو مبارک. عینکاتون رو هم از الماس شرق خریدیم.

سروش و سروین

سروش و سروین

سفر خوبی بود. ولی حیف که عمر سفر کوتاهه.

ملالی نیست. امید که عمر شادی هامون کوتاه نباشه

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری پنجم www.pichak.net كليك كنيد

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (4)

هیراد و عمه لیلاش
27 بهمن 91 0:42
سلام ، هیراد جون توی مسابقه شرکت کرده لطفا به وبلاگش بیایید و کمکش کنیدارزومند ارزوهای شما
سمیرا،مامان آریامهر
28 بهمن 91 22:43
سلام عزیزم
آریامهری توی مسابقه ی زیباترین کودک نی نی وبلاگ شرکت کرده و برای برنده شدن به رایتون نیاز داریم http://shahrekhatere.niniweblog.com/post10.php
اینم آدرسشه ممنون میشم اگه لطف کنید و به کد 509 آریامهر عبداله زاده رای بدین


حتما عزیزم
مامان ملیکا کوچولو
9 اسفند 91 3:19
سلام دخمل پسمل ناز. به وب منم بیایید. دوستون دارم
اعظم اذربويه
13 اسفند 91 20:45
سلام سروش جون و سروين خانومي،عكساتون فوقالعادست،خيلي دوستون دارم


مرسی خاله جونی.لطف دارین. بوس